Den nye Peugeot 208 er årets vigtigste nyhed – for
Peugeot. Den er en meget vigtig del af den franske
fabriks muligheder på markedet for mindre biler, der
som bekendt er eksploderet i de seneste år, ikke
bare i Danmark, men også i resten af Europa. Og gad
vist, om ikke den også er en meget vigtig nyhed for
de mange, der sværger til de franske løver…
For det er lidt af en succes-recept, Peugeot har
taget i brug for at skabe den nye bil. Fabrikken har
bygget videre på det i forvejen ret frække design,
der har kendetegnet de seneste modeller, og skabt en
bil, som på ér gang er elegant og sportslig – det er
lidt af kunst, når der er tale om en mindre bil
(især det elegante).
Fast affjedring og god motor
Man er kommet godt i mål med bilens udseende, men
det er man bestemt også med dens køreegenskaber. Den
første korte prøvekørsel af Peugeot 208 var baseret
på modellen med 115 hestes dieselmotor, som
formentlig er en smule tungere på forhjulene end
benzinvarianterne. Men Peugeot er rigtig god til
dieselmotorer og placeret i den nye bil,
understøttes bilens køreformåen.
Peugeot 208 har en fin fast affjedring, høj grad af
retningsstabilitet og kører man den ud over
grænserne, hjælpes man tilbage på rette spor af en
glimrende stabilitet. Man bliver med andre ord ikke
ladt i stikken.
115-hestes dieselmotoren er ikke bare kvik,
omdrejningsvillig og civiliseret, den er også ret
økonomisk. 26,3 kilometer pr. liter ved blandet
kørsel
er
ret OK, og kombineret med de gode køreegenskaber har
man ikke alene en bil, der trives godt ved bykørsel
men også et køretøj, der er
glimrende på langturen – hvis man altså nøjes med
højst at være to voksne og et par børn i kabinen.
For fire voksne på langtur i en 208 – det går ikke.
Så skal man i givet fald holde ekstraordinært meget
af hinanden.
Bred appeal
Ikke desto mindre har Peugeot 208 en bred appeal.
Det skarpe design tiltrækker formentlig rigtig mange
bilkøbere og en vifte af model varianter på nær sagt
ethvert prisniveau gør det muligt for alle at være
med. Den billigste 208 koster 127.000 kroner og har
en 68-hestes 3-cylindret 1-liters motor i
maskinrummet. Den, vi stiftede bekendtskab med,
kostede 255.000, men den var så foruden den potente
dieselmotor også udrustet med udstyr til op over
begge sidespejle. Bl.a. Peugeots nye
infotainmentsystem, der forener den elektroniske
verdens muligheder i et enkelt og let tilgængeligt
system.
Dyreste variant koster ikke mindre end 275.000
kroner – det er så foruden topudstyret også
inklusive Peugeots 1,6 liters THP turbo-benzinmotor,
der er udviklet i samarbejde med BMW og præsterer
150 hestekræfter.
Pudsig instrumentplacering
En bemærkelsesværdig detalje er i øvrigt
førerpladsen, hvor man på ægte sportslig manér
disponerer over et forholdsvis lille rat. Det
usædvanlige er imidlertid, at instrumenterne er
placeret højt – Peugeot kalder det head-up display –
så man ser dem hen over ratkransen i stedet for
mellem ratstamme og ratkrans.
|